Velký Bazaar v Istanbulu

Na Velký Bazar v Istanbulu jsem se těšila hodně :-)   Nechápu proč, ale na internetu není moc článků se zkušenostmi ostatních... Takže jsem tak trochu nevěděla, co to přesně bude (načetla jsem si dost článků o Velkým Bazaru, ale ne o zkušenostech ostatních s nim :-) 




Tak tedy na úvod - Velký bazaar je prostě trh. Trh se vším možným. A konkrétněji se jedná o cca 4 tisíce obchodů v zastřešených uličkách. (Dobré mapky zde.) Z toho vyplývá hned jedna rada na začátek. Pokud uvidíte něco, co se vám líbí, IHNED si to kupte!!! (samozřejmě po smlouvání)   Maximálně se můžete zeptat na lepší cenu u stánku vedle (což je takové divné, když si tam všichni kamarádi), ale jinak ten stánek už prostě nenajdete. My jsme s manželem našli pro něj kožený pásek, ale říkali jsme si, že se zkusíme zeptat na cenu ještě jinde. A všude jinde si od začátku říkali 2x tolik!!! (což usmlouvat na 50% není problém, ale když usmlouváte ze 100 na 50, a jinde vám ho chtěli prodat za 40 (takže po usmlouvání třeba 25-30), tak to naštve).  Aby bylo jasno - ten původní stánek jsme už nenašli!

V bazaru se hlavně prodává: kůže, zlato, lampy / lustry, koření, šátky / pašmíny, obuv, nádobí... U nádobí pozor, někde jsem četla, že na jejich trhu prodávané keramické nádoby obsahují olovo - ale nevím, co je na tom pravdy. Já jsem to nakonec neriskovala a žádnou si nekupovala... (uvažovala jsem o menších nádobkách na drobné, ale nakonec jsem usoudila, že těch mám doma dost i tak).















V uličkách jsou sice u stropů tyto "orientační mapky", ale ani podle nich jsem se vůbec nevyznala :-) 



A zpět k těm lampám :-) Jak jsem říkala, mně se hodně zalíbily již v kavárně, co jsme byli předtím. A říkala jsem si, že když jsem z Itálie táhla truhlu, tak proč ne z Istanbulu lustr a 2 lampy nad postel :-)  





Ovšem... Vyjednávat cenu pásku a lustru jsou dvě různé věci. Ono totiž rozdíl v ceně je docela velký. Takže já vlastně dodnes nevím, jestli jsem si svůj lustr a lampy koupila výhodně nebo ne :-)   Opravdu doporučuji před smlouváním si načíst různé tipy na internetu!!! Ačkoliv - praxe je praxe, a i když jsem něco načteného měla, bylo mi to prd platné :-) (jak říkám - usmlouvat na 50% je ok, jenže když je od začátku cena nadsazená o 150%, tak je mi to k ničemu). 

Jaká je váš názor na smlouvání? :-) Umíte to? :-) 

S.

Komentáře

  1. a to by mě docela zajímalo, za kolik jsi ty lampy koupila - usmlouvala? Mně se taky moc líbí, příští neděli jedu do Turecka a přemýšlím, co odtud přivézt domů. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám pořád pocit, že za hodně :-))) 235 tureckych lir, platila jsem kartou a z účtu mi odešlo tehdejším kurzem 2.300 Kc. Kupovala jsem lustr pro 5 zarovek, a pak dve lampy na zed (nad postel) - jsou vidět na poslední fotce dole vedle hodin vpravo :-)
      S.

      Vymazat

Okomentovat